
20 augusti 2025
Visselblåsarkanal som del av arbetet mot välfärdsbrott
Visselblåsarkanalen är ett tema som har betydelse för stora delar av såväl företag som myndigheter. Inom kommunsektorn finns det närliggande verktyg i de tipskanaler där allmänheten kan rapportera om övertramp och missbruk av välfärdssystemen.
Den uppenbara skillnaden är alltså att visselblåsarkanalen riktar sig mot anställda och handlar om arbetsrelaterade missförhållanden, medan tipskanalen för allmänheten handlar om utomståendes missbruk av systemen. Exempelvis observationer kring hur individer eller företag får stöd på felaktiga grunder eller bedriver verksamhet som är oförenlig med de regler som gäller inom kommunen.
### Möjliggörare på insidan
När anställda rapporterar om observationer om välfärdsrelaterade missförhållanden så är det ofta ärenden av en särskild betydelse, eftersom det då kan vara tal om ett systematiskt bedrägeri som möjliggörs av någon på insidan. Det vill säga problematik som närmar sig det systemhotande..
När det sedan kommer till handläggningsarbetet så står visselblåsartjänsten normalt sett på egna ben och i de flesta fall finns det sedan länge en etablerad rutin för hanteringen. Från perspektivet välfärdsbrott bör man hur som helst se till att visselblåsarteamet är införstått med hur arbetsrutinerna ser ut kring uppföljning av välfärdsbrott specifikt. Kontakter bör etableras och förväntningar kring samverkan utformas och dokumenteras.
### Vad faller utanför ramen för visselblåsarkanalen?
Särskild uppmärksamhet bör fästas vid ärenden som riskerar att falla utanför ramen för visselblåsarärenden, men som indikerar överträdelser som kan vara en del av en större bild, med systematiserade missbruk av välfärdssystemen.
### Löpande fortbildning
Här kan det finnas skäl att säkerställa att det finns ett löpande samarbete mellan handläggargrupperna. Dessutom bör man ha en plan med fortbildning och information kring utvecklingen på området välfärdsbrott.
I vissa fall kan grupperna som hanterar tips från allmänheten respektive visselblåsarärenden sammanfalla. Samma – eller delvis samma – personer ingår då i handläggarteamen. Men om så inte är fallet bör man istället etablera forum där det finns en etablerad kontakt med löpande avstämningar.