
Bakgrundskontroll vid nyrekrytering en självklar rutin
Publicerad: 14 augusti 2025
Infiltration av kommuner har blivit ett allt vanligare sätt för kriminella att påverka bidragsbeslut och systematisera välfärdsbrott. Genom att etablera bakgrundskontroller vid rekrytering är det möjligt att minska risken att få in olämpliga personer på centrala positioner i kommunen.
Tjänster med högt skyddsvärde
De tjänster som främst är aktuella när det gäller att etablera bakgrundskontroller är tjänster med ett så kallat högt skyddsvärde. Exempel på det är tjänster med beslutanderätt över utbetalningar, tillsättningar eller upphandlingar, eftersom en olämplig person på en sådan tjänst kan innebära stora risker och betydande kostnader för kommunen.
Frågor att förhålla sig till
En mängd frågor aktualiseras när man som kommun ska etablera rutiner på området:
-
Bakgrundskontroller innebär potentiella avvägningar kring sekretess då informationen kan vara integritetskänslig.
-
Insamling av information om kandidater betyder att man kan behöva informera den sökande om hanteringen och samla in samtycke till de kontroller som görs.
-
Processen behöver dokumenteras på ett tydligt sätt.
-
Olika delar av förvaltningen kan beröras av ett och samma rekryteringsärende, vilket betyder att information kan behöva delas mellan avdelningar. Det måste finnas en tydlighet kring hur det ska göras.
-
Arbetet kan ofta underlättas av att man har en välfungerande samverkan med Polisen eller andra myndigheter.
Hur man förhåller sig till frågorna varierar, men det finns all anledning att adressera de olika aspekterna.
Praktisk rutin
En praktisk rutin för hur bakgrundskontroller ska genomföras kan med fördel utgå från andra, jämförbara kommuners befintliga upplägg. Några ramar som ofta ingår i en sådan rutin är:
-
Identifiering, med åtföljande kontroll av medborgarskap och arbetstillstånd
-
Referenstagning, där man stämmer av uppgifterna med en tredje part
-
Utdrag ur Polisens belastningsregister
-
Kontroll av sociala medier
Det finns ingen exakt gräns för vilka roller som faller inom ramen för vem som bör kontrolleras eller exakt hur rutinen för bakgrundskontroller bör utföras. Det viktiga är att upprätta principer att utgå från för att sedan kunna göra uppdateringar eller anpassningar utifrån de erfarenheter man gör samt observationer från det övergripande arbetet mot välfärdsbrott.