Background image of the Lantero team

Regelefterlevnad – Digitala verktyg och personligt stöd

Lantero förenklar arbetet kring regelverk och lagar. Genom tydliga och effektiva digitala verktyg blir det lätt att arbeta professionellt med komplexa frågor. Dessutom får ni tillgång till personligt stöd eller specialisthjälp när det verkligen behövs.

Lantero har jobbat med visselblåsartjänster sedan 2014 men har idag stöd för en rad processer och regelverk.

Läs mer

Kundreferenser

Attendo logo
Barncancerfonden logo
Cabonline logo
Cancerfonden logo
Eletrikerna logo
Finansinspektionen logo
Gävle Kommun logo
Kjell & Company logo
Kommunal logo
Ljung & Sjöberg logo
Luleå Energi logo
Luleå Kommun logo
Nordic Wellness logo
Region Norrbotten logo
Sigtuna Kommun logo
Soltech logo
Trafikverket logo
Vesper Group logo
Attendo logo
Barncancerfonden logo
Cabonline logo
Cancerfonden logo
Eletrikerna logo
Finansinspektionen logo
Gävle Kommun logo
Kjell & Company logo
Kommunal logo
Ljung & Sjöberg logo
Luleå Energi logo
Luleå Kommun logo
Nordic Wellness logo
Region Norrbotten logo
Sigtuna Kommun logo
Soltech logo
Trafikverket logo
Vesper Group logo

Blogg

blog image

23 juli 2025

Intervju Ulrika Engelbrektsson

Lantero intervjuade under Almedalsveckan Ulrika Engelbrektsson, som är brottsförebyggande samordnare i Uddevalla kommun. Ulrika berättade om sitt arbete, vilka de största utmaningarna är när det gäller att komma igång och några erfarenheter där man varit särskilt starka. Nedan följer en redigerad transkribering av intervjun: Vad är högst prioriterat i Uddevalla just nu inom arbetet mot välfärdsbrottslighet? Som jag ser det handlar det om att samordna arbetet. Vi gör mycket bra redan – våra förvaltningar har stor kunskap och engagemanget finns. Men vi saknar en gemensam grund och en person som håller ihop arbetet. I dag jobbar vi i parallella spår, utan gemensam riktning. För att bli effektiva behöver vi en tydlig samordning. Vilken är den största utmaningen inom området just nu? Jag skulle säga att det är arbetet med felaktiga utbetalningar. Vi har i nuläget en person som jobbar med det, och han gör ett fantastiskt jobb. Men det är ett stort område, och det behövs fler. Även på upphandlingsenheten finns stor vilja och många bra initiativ. Men något som återkommer är frustrationen över att man inte vet vad nästa steg är. Finns det checklistor? Hur delar vi information? Hur underlättar vi för förvaltningarna? Det saknas strukturer som kan stötta det praktiska arbetet. Det här borde vara ett arbete som finansierar sig självt – vad är det som hindrar er från att satsa mer resurser på det? Vi har relativt nyligen tillsatt en person på området, så det är fortfarande nytt. Men nu när vi börjar se vinsterna av arbetet, både ekonomiskt och verksamhetsmässigt, tror jag att resurserna kommer. Det gäller att vi är tydliga och att vi lyfter frågan politiskt. Samverkar ni med grannkommuner i det här arbetet? Ja, det gör vi. Trollhättans kommun har kommit längre än vi och vi har en god samverkanskultur sedan tidigare. Men även där finns inte alltid en tydlig struktur. Trollhättan har en samordnare – det har inte vi. Samverkan bygger mycket på att enskilda medarbetare tar kontakt med motsvarigheter i andra kommuner. Vi behöver tänka mer strategiskt kring hur vi kan hjälpas åt, dela kunskap och bygga gemensamma arbetssätt. Hur prioriterar ni mellan olika aktiviteter inom området? Vi behöver börja med en kartläggning. Vad gör vi i dag? Hur ser det ut i kommunen? Med en tydlig bild kan vi analysera vad som fungerar och var bristerna finns. Jag tror att vi har en bra grund att stå på, men det är inte dokumenterat på ett sätt som gör det enkelt att använda i utvecklingsarbetet. En sådan kartläggning hjälper oss att se vilka grupper som behöver mer kunskap, och vilka som kan jobba vidare med de resurser och insikter vi redan har. Finns det någon person du vill lyfta fram som inspiratör inom arbetet mot välfärdsbrottslighet? Jag vill lyfta Christina Kiernan. Hon har verkligen varit en nyckelperson i att sprida information och göra det möjligt för oss ute i kommunerna att komma igång. Hon erbjuder konkreta föreläsningar, är tillgänglig för frågor och har byggt upp nätverk där vi kan hämta kunskap. Det arbete hon gör är otroligt värdefullt. Avslutningsvis – stort tack för att du delade med dig, Ulrika. Tusen tack!
blog image

16 juli 2025

Intervju Lena Törneskär

Lantero fick under Almedalsveckan möjlighet att sitta ner för ett samtal med Lena Törneskär, som är kommunstrateg mot välfärdsbrott i Eskilstuna kommun. Lena berättade om sitt arbete och bjöd på många tips för den något mindre kommunen, som kanske inte har kommit lika långt i sitt arbete. Nedan följer en redigerad transkribering av intervjun: Vad tycker du är viktigast i arbetet med att samordna kommunens arbete mot välfärdsbrottslighet? Jag skulle säga att det viktigaste är att börja internt i organisationen. Det handlar om att hitta personer ute i förvaltningarna eller i kommunens bolag som redan har ett uppdrag kopplat till välfärdsbrottslighet. Om det inte finns ett sådant uppdrag i nuläget, då vänder jag mig till chefer och ledningsforum för att lyfta att behovet finns. Det är tack vare kontakterna ute i verksamheten som vi faktiskt kan göra skillnad i praktiken. Ett starkt internt nätverk är helt avgörande. Har du något tips till en liten kommun som precis börjat jobba med de här frågorna? Det bästa är såklart att jobba kunskapsbaserat – börja med en kartläggning och följ upp med analys. Men om man inte har resurser till det så kan man börja med konkreta case. Till exempel: gå till ekonomiskt bistånd. Där är det oftast lättast att hitta fall där det finns misstanke om fusk. Visa hur enkelt det kan vara att lura kommunen – det brukar väcka intresse och visa varför frågan behöver prioriteras. Hur tycker du man kan prioritera rätt i en verksamhet där många aktiviteter pågår samtidigt? Jag tänker att man börjar med den "lättplockade frukten" – återigen, ekonomiskt bistånd. Där kan man, med ganska små resurser, upptäcka ganska enkla fall. Sedan är samverkan viktigt. Inom ramen för arbetslivskriminalitet kan man till exempel kroka arm med en chef på miljöförvaltningen och en kontakt på polisen, för att tillsammans genomföra myndighetsgemensamma insatser. Det kanske låter svårt, men det ger mycket. I Eskilstuna har vi hittat brister i alla objekt vi besökt. Och när vi synliggör konkreta fall, då måste kommunen, polisen eller andra myndigheter agera. Det är väldigt effektivt. Vad innebär "Eskilstunamodellen"? Eskilstunamodellen handlar om vårt arbete mot arbetslivskriminalitet. Vi har byggt en struktur som inkluderar lokalpolisområdet, områdeschefer på miljö- och byggförvaltningen samt Center mot arbetslivskriminalitet. Modellen är enkel: - Vi jobbar operativt, anpassat efter polisens åttaveckorsschema, så att vi alltid har resurser till myndighetsgemensamma insatser. - Vi har också en styrgrupp som träffas några gånger per år för att säkerställa att det operativa arbetet får rätt förutsättningar. Tror du små kommuner kan arbeta enligt samma principer? Det beror helt på vilken respons man får. Men det finns många kompetenta medarbetare i alla kommuner som redan jobbar med exempelvis miljöbrott. Om du hittar en bra kontakt på miljöförvaltningen och samarbetar med en operativ samordnare hos polisen, då kan du – med ganska små medel – komma igång med myndighetsgemensamma insatser. Hur balanserar du det strategiska och det operativa i din roll som samordnare? Även om jag har en strategisk roll så gör jag ingen nytta om jag bara sitter bakom ett skrivbord. Jag behöver vara ute och jobba operativt också. Jag samarbetar till exempel med kollegor på kultur- och fritidsförvaltningen som handlägger föreningsbidrag, och med dem som utreder misstänkta felaktiga utbetalningar. Att ha ett samordnande uppdrag är viktigt – det ger energi och riktning – men det allra viktigaste är att ha en fot ute i verksamheten. Där får man reda på vad som behövs, och kan ta konkreta steg för att motverka och utreda misstänkta välfärdsbrott. Om du fick ge en shoutout till någon som gör ett särskilt bra jobb inom området – vem skulle det vara? Då måste jag lyfta fram Christina Kiernan på SKR. Hon är samordnare för välfärdsbrott, men arbetar också med flera andra frågor. Hon är otroligt bra på att hålla ihop nätverk och sprida information. Jag vill också nämna hennes två kollegor: Emma Albertsson och Lotta Ricklander. Vi i Eskilstuna hade inte varit där vi är idag om det inte vore för det stöd vi fått från SKR. Så shoutout till Christina – hon gör ett fantastiskt arbete och är verkligen ett energiknippe!
blog image

9 juli 2025

Seminarium: Lösningar i fokus – hur kommuner kan förebygga välfärdsbrott

Lantero deltog vid ett webbsänt seminarium med Tryggare Sverige vid årets Almedalsvecka. Diskussionen kretsade kring hur man kan arbeta förebyggande mot välfärdsbrott i kommuner. Diskussionen var inriktad på det praktiska arbetet, hur man skapar en överblick över området och skapar en struktur som ger möjlighet att initiera konkreta aktiviteter. Nedan följer en sammanfattning av seminariet. ### Inledning och syfte Moderatorn välkomnade deltagarna till morgonens seminarium om hur kommuner kan förebygga välfärdsbrott. Fokus för dagen låg på lösningar och arbetssätt snarare än problembeskrivningar. Panelen bestod av: - Lena Törneskär, strateg mot välfärdsbrott i Eskilstuna kommun - Ulrika Engelbrektsson, brottsförebyggande samordnare i Uddevalla kommun - Lynn Ehn, brottsförebyggande specialist och jurist på Ekobrottsmyndigheten - Petter Tiger, VD för Lantero - Tyra Kloth, samhällsplanerare och nationalekonom på Tryggare Sverige ### Bakgrund till problematiken Tryggare Sverige redogjorde för hur den ekonomiska brottsligheten blivit mer omfattande och hur den är kopplad till organiserad kriminalitet. Kommunerna pekas ut som särskilt utsatta för välfärdsbrott, samtidigt som de ofta saknar tillräckliga strukturer för att förebygga dem. Dagens välfärdssystem bygger på tillit, vilket skapar sårbara ytor när kontrollen brister. ### Petter Tiger (Lantero): Praktiska strukturer och checklistor Petter Tiger beskrev hur Lantero arbetar med kommuner för att skapa tydlighet, struktur och framdrift i arbetet mot välfärdsbrott. Första steget är en nulägesanalys för att få en realistisk bild av risker och resurser. Många åtgärder kan påbörjas även innan analysen är färdig. För att göra det konkret arbetar Lantero med: - Identifiering av aktiviteter - Målgruppsanpassad utbildning - Checklådor och praktisk vägledning - Spridning av goda exempel ### Tyra Kloth: Strategisk förståelse för kommunens nuläge Tyra lyfte vikten av en organisatorisk nulägesbild, bland annat genom: - Enkäter till anställda om kunskap och rutiner - Nyckelpersonsintervjuer - Orsaksanalyser Förmågemodellen är ett verktyg för att identifiera var insatser behövs mest – exempelvis kultur, processer eller resurser. ### Utbildning i flera lager Petter och Tyra presenterade en utbildningsmodell med tre nivåer: 1. Informationsinsatser för hela organisationen 2. Kunskapsspridning till bredare personalgrupper 3. Fördjupad utbildning till nyckelfunktioner En aktörsanalys används för att identifiera vilka som behöver vilken typ av utbildning. ### Riskanalys och åtgärdsplan Petter betonade vikten av kontinuerlig riskanalys. Det handlar om att: - Identifiera och analysera risker - Värdera och prioritera - Agera på dem Crime proofing lyftes som ett bra verktyg, även för mindre kommuner. ### Kommunperspektiv: Uddevalla och Eskilstuna #### Ulrika Engelbrektsson (Uddevalla) Uddevalla har flera förvaltningar som jobbar med välfärdsbrott, men saknar samordning. Det finns politisk vilja, men en tydlig roll- och ansvarsfördelning saknas. Kommunen ser behov av att skapa struktur och tydlighet internt innan samverkan kan etableras externt. #### Lena Törneskär (Eskilstuna) Eskilstuna har en strategtjänst på heltid för välfärdsbrott. Arbetet kom igång efter en skarp granskningsrapport 2021. Politisk samsyn och ett starkt förvaltningsnätverk har varit avgörande. Eskilstuna delar generöst med sig av metoder via det regionala nätverket LAKUS. #### Ekobrottsmyndigheten: Lynn Ehn Lynn lyfte att den ekonomiska brottsligheten blir allt mer komplex och omfattande. Kommunerna spelar en avgörande roll som grindvakter och bör utnyttja: - Sekretessbrytande bestämmelser - Lagstiftning som underrättelseskyldighet Hon uppmanade till att följa upp konkreta case och att våga pröva samverkan. Ekobrottsmyndigheten finns nationellt och regionalt och välkomnar kontakt. ### Samtal och avslutande reflektioner Det fördes ett samtal om: - Otillåten påverkan som följd av kontrollinsatser - Vikten av politisk förankring och utbildning för beslutsfattare - Behoven av konkret samverkan, tydlig lagstiftning och mod att agera Tyra Kloth avslutade med att lyfta vikten av kultur som gör det möjligt att vara modig och vikten av att sprida goda exempel. Tack för seminariet!
Bild som beskriver Enkelhet

Enkelhet

I alla Lanteros lösningar är enkelhet en ledstjärna. De regelverk och krav som vi arbetar med är ofta komplexa, vilket gör det extra viktigt att processer och formulär är överskådliga och begripliga.

Funktionalitet anpassas efter kundens behov, för att skapa en ändamålsenlig lösning utan onödig komplexitet.

Bild som beskriver Personligt engagemang

Personligt engagemang

Lanteros filosofi är att komplexa regelverk ska hanteras med en kombination av enkla digitala verktyg och personligt stöd när det behövs.

Vi finns som stöd i allt från frågor om de specifika reglerna till frågor om processen eller praxis på området.

Bild som beskriver Nätverk av experter

Nätverk av experter

För att kunna ge ett fullgott stöd vet vi av erfarenhet att det ofta är nödvändigt med specialistkompetens. Därför arbetar Lantero med ett nätverk av advokater och andra experter.

Vi säkerställer att kunden får rätt rådgivare utifrån aktuellt behov och att uppdraget blir tydligt definierat för att skapa förutsägbarhet i leverans och kostnad.

Vad tycker våra kunder?

Lantero är alltid lätta att få tag på när man har frågor kring ett ärende och jag gillar att vi alltid kan få stöd och att det finns någon att bolla sina tankar med.

Gabriella Demirci

Samordnare för visselblåsarfunktionen, Botkyrka kommun
Vi är mycket glada för den service som Lantero visat oss från första början och hela vägen via detaljer i visselblåsarprocessen och detaljfrågor rörande enskilda ärenden. Lantero är alltid tillgängliga och svarar snabbt, relevant och pedagogiskt, även på obekväma arbetstider, med stort kundfokuserat engagemang. Det gör det både tryggt och bekvämt för oss att ha detta stöd från Lantero.

Jakob Söderbaum

Dataskyddsombud, Huddinge kommun
Hela Lanteros upplägg känns seriöst och genomtänkt, det passar oss.

Monika Sundesson

HR-chef, Barncancerfonden
Redan innan lagkravet hade vi tittat på möjligheterna att integrera det i vår uppförandekod. Vi tyckte Lantero var enkelt, tydligt och särskilt bra med en oberoende part som inte var kopplat till andra styrfunktioner eller samarbetspersoner inom företaget. Allt har fungerat smärtfritt och verktyget är enkelt att hantera om det kommer in ärenden.

Josefin Sollander

Chief Communications Officer, Soltech Energy Sweden AB
Jag uppskattar Lanteros omsorg och pragmatism.

Niklas Nordh

Chefsjurist, Cabonline
Lanteros tjänst är den mest genomarbetade i branschen med genomgående hög kvalitet i alla led. Det var även mycket enkelt att implementera processen. Vi arbetar med rekrytering och konsulter inom ekonomi, såsom CFO, controllers och redovisningsekonomer och det förtroende som en oberoende visselblåsarkanal skapar blir till en fördel i relationen med kunder såväl som kandidater.

Peter Bergmark

VD, Vindex AB

Läs mer om våra tjänster

Boka demo för en tjänst!

Boka demo

Frågor? Kontakta oss