Background image of the Lantero team

Regelefterlevnad – Digitala verktyg och personligt stöd

Lantero förenklar arbetet kring regelverk och lagar. Genom tydliga och effektiva digitala verktyg blir det lätt att arbeta professionellt med komplexa frågor. Dessutom får ni tillgång till personligt stöd eller specialisthjälp när det verkligen behövs.

Lantero har jobbat med visselblåsartjänster sedan 2014 men har idag stöd för en rad processer och regelverk.

Läs mer

Kundreferenser

Attendo logo
Barncancerfonden logo
Cabonline logo
Cancerfonden logo
Eletrikerna logo
Finansinspektionen logo
Gävle Kommun logo
Kjell & Company logo
Kommunal logo
Ljung & Sjöberg logo
Luleå Energi logo
Luleå Kommun logo
Nordic Wellness logo
Region Norrbotten logo
Sigtuna Kommun logo
Soltech logo
Trafikverket logo
Vesper Group logo
Attendo logo
Barncancerfonden logo
Cabonline logo
Cancerfonden logo
Eletrikerna logo
Finansinspektionen logo
Gävle Kommun logo
Kjell & Company logo
Kommunal logo
Ljung & Sjöberg logo
Luleå Energi logo
Luleå Kommun logo
Nordic Wellness logo
Region Norrbotten logo
Sigtuna Kommun logo
Soltech logo
Trafikverket logo
Vesper Group logo

Blogg

blog image

20 juni 2024

Internationella visselblåsardagen

Sedan det blev obligatoriskt för arbetsgivare att ha en intern visselblåsarkanal har de arbetsgivare som använder Lanteros visselblåsarkanal mottagit över totalt 2 500 rapporter. Kommunal verksamhet har tre gånger så många rapporter jämfört med privat verksamhet. Införandet av visselblåsarlagen har inte varit utan utmaningar men vi kan se att många arbetsgivare har haft stor nytta av sina visselblåsarprocesser. ### Tack alla modiga och kloka Den 23 juni är det internationella visselblåsardagen. Med alla de tusentals ärenden som kommit in vill vi på Lantero passa på att uppmärksamma och tacka alla de modiga individer som tagit sig tid och energi att anmäla misstänkta missförhållanden. Vi vill också tacka alla de kloka arbetsgivare som tar visselblåsning på alvar och förstår nyttan med en väl fungerande visselblåsarprocess. ### Stora skillnader Lantero har kunder från både offentlig och privat verksamhet. Vi kan notera att offentlig verksamhet (i stor utsträckning kommuner) får tre gånger fler anmälningar jämfört med privata verksamheter. Orsakerna till detta kan vara flera: - Kommuner är verksamma inom många olika områden - Kommuner är normalt en relativt stor arbetsgivare - Kommuner är en stor inköpare av både varor och tjänster - Flera kommuner är utsatta för organiserad brottslighet Men vi tror även att det kan bero på att många kommuner varit väldigt ambitiösa med sin visselblåsarkanal. De har arbetat aktivt för att göra kanalen känd och uppmuntrat att den ska användas när behov finns. Att det kommer in många anmälningar behöver alltså inte vara något negativt. Det kan vara ett tecken på att arbetsgivaren är öppen med sitt intresse att förbättra verksamheten. ### Nya visselblåsarlagen är inte utan utmaningar Jämfört med den tidigare visselblåsarlagen är den nya mer omfattande. Det innebär inte att den nödvändigtvis är tydligare. T.ex. bedömningen om en inkommen rapport faller under visselblåsarlagen eller ej, ska baseras på ett antal faktorer som är öppna för tolkning. Vad innebär det att ett ärende har ”allmänhetens intresse” av att utredas? Om det inte med säkerhet kan fastställas att anmälaren har fått informationen i ett ”arbetsrelaterat sammanhang”, ska det inte klassas som ett visselblåsarärende då? Om ett ärende har allmänhetens intresse, men anmälaren inte omfattas av visselblåsarlagens skydd, vad är då arbetsgivarens ansvar? Vi tror att det centrala i svaret på ovan frågor ligger i visselblåsarlagens ursprungliga syfte: Att skydda uppgiftslämnare för att uppmuntra att människor ska våga anmäla misstänkta oegentligheter. Lagen har inte prövats i någon större omfattning än. Det innebär att det fortfarande finns otydligheter. En annan utmaning är kravet på oberoende i handläggningen av inkomna ärenden. Ett krav som vi tycker är helt rimligt och centralt i visselblåsarlagstiftningen. Däremot ser vi ofta att arbetsgivare har problem med att leva upp till det kravet. Särskilt när det gäller mindre arbetsgivare är det svårt att lösa detta med interna resurser. Då är det extra viktigt att från början ha väl formulerade, förankrade och kommunicerade rutiner för hur detta ska hanteras. Om en jävsituation uppstår vid handläggning av ett ärende ska det vara enkelt, självklart och välförankrat att plocka in en extern resurs. På ett övergripande plan kan vi tyvärr konstatera att vår erfarenhet är att interna visselblåsarkanaler har en viktig funktion att fylla. En funktion som på den korta tid som gått sedan nya lagen blev tvingande, har visat sig användbar och värdefull för många arbetsgivare. Lycka till alla modiga individer och kloka arbetsgivare! Internationella visselblåsardagen är till för er.
blog image

11 juni 2024

Nyhetsbrev försommar 2024

I samband med att kraven på visselblåsarkanal för mindre bolag började gälla i slutet av 2023 hade vi på Lantero en intensiv period. Vi har välkomnat många nya företag och organisationer som kunder. Vissa av er har vi tät kontakt med kopplat till ärenden eller annan rådgivning, medan andra har det betydligt lugnare. Vi finns alltid tillgängliga om ni behöver hjälp. Nu jobbar vi med nya tjänster, främst kopplat till arbete med regelverk, rapportering och handläggningsprocesser. Ett särskilt fokus är arbetet mot välfärdsbrottslighet och bedrägerier, vilket är ett område där det pågår en stark utveckling inom främst den offentliga sektorn. Välfärdsbrottslighet är för många kommuner och myndigheter ett särskilt fokus då kostnaderna under senare tid har ökat mycket snabbt och området har identifierats som den kanske främsta finansieringskällan för organiserad brottslighet. Vi har sedan tidigare nära samverkan med många kommuner inom närliggande områden och samverkar i detta projekt särskilt nära med en handfull kommuner som ligger långt framme i arbetet mot välfärdsbrottslighet. Tillsammans håller vi på att ta fram bra verktyg för det övergripande arbetet och i ett nationellt perspektiv även för delning av best practice på området. Om ni är intresserade av att delta i utvecklingsarbetet i kommande skeden så får ni gärna höra av er.   Visselblåsartjänsten utvecklas också vidare utifrån de kundkontakter vi har. Vi lägger till funktionalitet och gör verktyget mer lättarbetat. Bland annat har vi etablerat nya möjligheter att enkelt kunna backa ett ärende i handläggningsprocessen.  Som en del av Lanteros underhållsarbete kommer vi genomföra en servermigrering den 12:e Juni mellan 13.00 och 16.00. Under den tiden kommer systemet att vara otillgängligt för inloggning för handläggare och visselblåsare kommer inte kunna lämna en visselblåsarrapport via webbformuläret. Vi har valt att genomföra uppgraderingen under den tid på dygnet då nya visselblåsarärenden normalt inte rapporteras i systemet. Vi tackar på förhand för ert tålamod!
blog image

11 juni 2024

Kort driftsavbrott 12/6 kl 13-16

Lantero genomför en servermigrering den 12 juni mellan 13 och 16. Det innebär ett driftsavbrott under vilket tjänsten inte kommer att vara tillgänglig. Vi har valt att lägga driftsavbrottet under dagtid eftersom vi prioriterar tillgängligheten för visselblåsare och av erfarenhet vet att det rapporteras fler ärenden utanför kontorstid. Vi strävar ständigt efter att ha en så bra, säker och stabil tjänst som möjligt och uppskattar ert tålamod med detta tillfälliga driftsstopp. Tveka inte att höra av er med eventuella frågor eller synpunkter!
Bild som beskriver Enkelhet

Enkelhet

I alla Lanteros lösningar är enkelhet en ledstjärna. De regelverk och krav som vi arbetar med är ofta komplexa, vilket gör det extra viktigt att processer och formulär är överskådliga och begripliga.

Funktionalitet anpassas efter kundens behov, för att skapa en ändamålsenlig lösning utan onödig komplexitet.

Bild som beskriver Personligt engagemang

Personligt engagemang

Lanteros filosofi är att komplexa regelverk ska hanteras med en kombination av enkla digitala verktyg och personligt stöd när det behövs.

Vi finns som stöd i allt från frågor om de specifika reglerna till frågor om processen eller praxis på området.

Bild som beskriver Nätverk av experter

Nätverk av experter

För att kunna ge ett fullgott stöd vet vi av erfarenhet att det ofta är nödvändigt med specialistkompetens. Därför arbetar Lantero med ett nätverk av advokater och andra experter.

Vi säkerställer att kunden får rätt rådgivare utifrån aktuellt behov och att uppdraget blir tydligt definierat för skapa förutsägbarhet i leverans och kostnad.

Vad tycker våra kunder?

Lantero är alltid lätta att få tag på när man har frågor kring ett ärende och jag gillar att vi alltid kan få stöd och att det finns någon att bolla sina tankar med.

Gabriella Demirci

Samordnare för visselblåsarfunktionen, Botkyrka kommun
Vi är mycket glada för den service som Lantero visat oss från första början och hela vägen via detaljer i visselblåsarprocessen och detaljfrågor rörande enskilda ärenden. Lantero är alltid tillgängliga och svarar snabbt, relevant och pedagogiskt, även på obekväma arbetstider, med stort kundfokuserat engagemang. Det gör det både tryggt och bekvämt för oss att ha detta stöd från Lantero.

Jakob Söderbaum

Dataskyddsombud, Huddinge kommun
Hela Lanteros upplägg känns seriöst och genomtänkt, det passar oss.

Monika Sundesson

HR-chef, Barncancerfonden
Redan innan lagkravet hade vi tittat på möjligheterna att integrera det i vår uppförandekod. Vi tyckte Lantero var enkelt, tydligt och särskilt bra med en oberoende part som inte var kopplat till andra styrfunktioner eller samarbetspersoner inom företaget. Allt har fungerat smärtfritt och verktyget är enkelt att hantera om det kommer in ärenden.

Josefin Sollander

Chief Communications Officer, Soltech Energy Sweden AB
Jag uppskattar Lanteros omsorg och pragmatism.

Niklas Nordh

Chefsjurist, Cabonline
Lanteros tjänst är den mest genomarbetade i branschen med genomgående hög kvalitet i alla led. Det var även mycket enkelt att implementera processen. Vi arbetar med rekrytering och konsulter inom ekonomi, såsom CFO, controllers och redovisningsekonomer och det förtroende som en oberoende visselblåsarkanal skapar blir till en fördel i relationen med kunder såväl som kandidater.

Peter Bergmark

VD, Vindex AB

Läs mer om våra tjänster

Boka demo för en tjänst!

Boka demo

Frågor? Kontakta oss