Background image of the Lantero team

Regelefterlevnad – Digitala verktyg och personligt stöd

Lantero förenklar arbetet kring regelverk och lagar. Genom tydliga och effektiva digitala verktyg blir det lätt att arbeta professionellt med komplexa frågor. Dessutom får ni tillgång till personligt stöd eller specialisthjälp när det verkligen behövs.

Lantero har jobbat med visselblåsartjänster sedan 2014 men har idag stöd för en rad processer och regelverk.

Läs mer

Kundreferenser

Attendo logo
Barncancerfonden logo
Cabonline logo
Cancerfonden logo
Eletrikerna logo
Finansinspektionen logo
Gävle Kommun logo
Kjell & Company logo
Kommunal logo
Ljung & Sjöberg logo
Luleå Energi logo
Luleå Kommun logo
Nordic Wellness logo
Region Norrbotten logo
Sigtuna Kommun logo
Soltech logo
Trafikverket logo
Vesper Group logo
Attendo logo
Barncancerfonden logo
Cabonline logo
Cancerfonden logo
Eletrikerna logo
Finansinspektionen logo
Gävle Kommun logo
Kjell & Company logo
Kommunal logo
Ljung & Sjöberg logo
Luleå Energi logo
Luleå Kommun logo
Nordic Wellness logo
Region Norrbotten logo
Sigtuna Kommun logo
Soltech logo
Trafikverket logo
Vesper Group logo

Blogg

blog image

6 februari 2025

Seminarium om att motverka infiltration och otillåten påverkan i kommuners arbete mot välfärdsbrottslighet

Sundsvall, Timrå och Ånge kommuner arrangerade tillsammans med Lantero en temadag om välfärdsbrottslighet den 14 januari. Talare från ett antal olika kommuner och myndigheter delade med sig av sina erfarenheter. Catharina Lindstedt från Göteborgs stad berättade om otillåten påverkan och infiltration, vilket är ett stort och växande problem som hon under många år har forskat om och arbetet med. Enligt Catharina Lindstedt är temat en grundbult i kommuners arbete mot välfärdsbrottslighet och för att arbetet ska kunna ske på ett effektivt sätt är ett första steg en ökad medvetenhet om problematiken och hur den rent praktiskt kan arta sig inom kommuner. Genom att förstå hur de kriminella organisationerna fungerar och arbetar blir det möjligt att se mönster och etablera kontroller för att förebygga kända risker. ### Konsekvenserna av välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan Välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan innebär inte bara ekonomiska förluster utan också allvarliga hot mot demokratin och förtroendet för samhällsinstitutioner. Infiltration gör det möjligt för organiserad brottslighet att styra resurser till egna intressen, vilket underminerar tilliten till att våra gemensamma medel används på ett ansvarsfullt sätt. Medvetenheten om problemen har ökat kraftigt de senaste åren och dessa frågor är numera väsentligt högre prioriterade än tidigare. ### Hur upptäcker vi infiltration och otillåten påverkan? Seminariet nämnde bl.a. tre arbetsområden som är viktiga för att stärka organisationen, företaget eller verksamheten mot otillåten påverkan, infiltration och tystnadskulturer. - Struktur och rutiner - säkerställ tydliga handlings- och åtgärdsplaner för hur ni ska åtgärda era briser - Kunskap och kompetens: säkerställa att organisationen har den kunskap de behöver. - Trygg organisation: Säkerställ att det finns nödvändigt stöd och tydlig kommunikation som skarpar trygghet hos medarbetare.
Utöver detta så belystes vikten av att arbeta med riskidentifiering. Vilka situationer och vilka tjänster kan vara särskilt utsatta? Hur förstärks dessa för att minimera riskerna? För detta arbete finns redan idag bra processtöd och mallar. ### Hur stoppar vi välfärdsbrottslighet genom att motverka infiltration? Infiltration, korruption, trakasserier och utpressning på olika sätt verktyg som driver välfärdsbrottsligheten. För att stoppa välfärdsbrotten måste vi få bukt med dessa. För att lyckas med det krävs en ökad förståelse för hur dessa verktyg fungerar och att kommuner blir bättre på att identifiera var riskerna är störst. Det krävs ett tydligt ställningstagande att arbetsgivaren stöder sina medarbetare och genomför konkreta aktiviteter som t.ex. bättre kontroller vid anställning till nyckelpositioner, utbildning, stödfunktioner, rutiner för anmälan etc. Kommuner bör utveckla särskilda strategier för att skydda anställda som kan utsättas för hot eller påtryckningar. Seminariet avslutades med en tydlig slutsats: kampen mot välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan kräver medvetenhet och samverkan. Genom att bygga robusta strukturer och implementera förebyggande åtgärder kan vi skydda våra gemensamma resurser från infiltration och organiserad brottslighet.
blog image

16 januari 2025

Seminarium om livsmedelsfusk som en del av den kriminella ekonomin

Sundsvall, Timrå och Ånge kommuner arrangerade tillsammans med Lantero en temadag om välfärdsbrottslighet den 14 januari. Talare från ett antal olika kommuner och myndigheter delade med sig av sina erfarenheter. Albin Ring har under lång tid arbetat med livsmedelsfusk inom Stockholms stad. Han berättade vid seminariet om hur arbetet bedrivs inom kommunen och vilken roll livsmedelsfusket – med en omsättning på omkring 9 miljarder kronor årligen i Sverige – spelar inom den kriminella ekonomin. Livsmedelsfusk är en av de mest lönsamma formerna av välfärdsbrottslighet, med bruttovinster som troligen är dubbelt så stora som de från narkotikahandel. Detta gör det till en central fråga för kommunernas brottsförebyggande arbete. ### Omfattning Trots att olika skandaler återkommande har uppmärksammats i media så menar Albin Ring att omfattningen är långt större än vad man kan tro och att det är en bärande del av de kriminella gängens verksamhet och ekonomi. Därför finns också en förslagen inställning i organisationerna och man har blivit duktiga på att dölja sitt fusk. ### Varför är fusket så svårt att upptäcka? Det krävs stora resurser för att kontrollera fusket inom livsmedelssektorn, vilket gör att arbetet ofta blir reaktivt snarare än proaktivt. När sedan den som drabbas sällan vet om det så finns det inte något som initierar kontrollerna. Ovanpå detta tänker myndigheter ofta i stuprör, medan den som fuskar tenderar att tänka mer dynamiskt. När de kriminella ändå åker fast så ligger straffen på en nivå som inte är tillräckligt avskräckande. ### Hur ska fusket motverkas? Arbetet bör enligt Albin Ring bli mer proaktivt och riskbaserat. Om man letar efter förutsättningarna för fusk och letar där incitamenten för de kriminella finns, så blir det mer sannolikt att man också hittar fusket. Dessutom krävs en ökad samverkan både inom olika enheter och mellan myndigheter. Det skulle också behöva finnas sanktioner som är tillräckligt kraftfulla för att eliminera vinsterna med att fuska. ### Livsmedelsfuskets konsekvenser Livsmedelsfusk är inte självklart en del av det man normalt talar om som välfärdsbrottslighet, men det har allvarliga konsekvenser både för ekonomin och för folkhälsan. Falskmärkning, utspädning av produkter och fusk med bäst-före-datum undergräver förtroendet för livsmedelsindustrin och kan äventyra konsumenternas säkerhet. Eftersom de finansiella vinsterna föder kriminella organisationer så blir en finansieringskälla som livsmedelsfusket i någon mening ett hot mot samhällets stabilitet. Kommuner spelar en avgörande roll i att bekämpa livsmedelsfusk. Genom att arbeta med livsmedelsinspektörer, polismyndigheter och andra offentliga aktörer kan de identifiera och stoppa företag som bedriver denna typ av välfärdsbrottslighet. ### Exempel på fusk Under seminariet lyftes flera exempel fram för att illustrera hur fusket kan se ut och hur man på olika sätt kan utnyttja branschens bristfälliga transparens för att tjäna pengar. Som delaktig i framtagandet av den statliga utredningen mot fusk i livsmedelskedjan, delade Albin Ring med sig av många praktiska insikter och rekommendationer. Han betonade vikten av samarbete mellan olika aktörer och pekade på behovet av bättre resurser till kommunernas brottsförebyggande arbete för att bekämpa livsmedelsfusk.
blog image

11 december 2024

Lantero stöttar kommuner inom välfärdsbrottslighet

Lantero lanserar FraudFinder, ett nytt verktyg för kommuners arbete mot välfärdsbrottslighet och bedrägerier. Tjänsten har utarbetats i samverkan med dussintalet kommuner under det gångna året och kommer att drivas som ett successivt expanderande pilotprojekt under Q1 2025. De senaste åren har inneburit en betydande ökning av mängden välfärdsbrott och bedrägerier inom kommuner och offentlig sektor i stort. Lantero samverkar sedan länge med kommuner i arbetet avseende deras arbete mot olika typer av missförhållanden och har sett betydande behov av stödverktyg för att hålla samman arbetet, skapa överblick och sprida de goda exemplen. ### "Allt handlar om välfärdsbrottslighet" – Min framtidsspaning är att nästan allt kommer att handla om välfärdsbrott i 2025, säger Linda Johansson, samordnare mot välfärdsbrottslighet i Sundsvalls kommun. Bilden speglas i inställningen från många kommuner och för närvarande rekryteras för fullt inom området. – När kommuner inleder ett samlat arbete mot välfärdsbrottslighet är det vanligt att man engagerar de stora konsulthusen för en inledande analys. Vi ser hur i stort sett samma leverans skickas till kommun efter kommun, med samma slutsatser, säger Andreas Wahlström på Lantero. Vår slutsats är dels att kommunsektorn betalar många gånger om för samma arbete och att en del arbete egentligen skulle kunna påbörjas utan att gå omvägen via de här analyserna. ### Ensamma samordnare Den praktiska verkligheten i många mindre kommuner är att en ensam handläggare förväntas hålla ihop allt arbete inom välfärdsbrottslighet och bedrägerier, inte sällan på en halvtid. Har man väl inlett ett analysprojekt med en större konsultbyrå så blir man lätt beroende, både i arbetet med samordningen och i genomförandet av de enskilda aktiviteterna. FraudFinder blir ett sätt att ge samordnaren bättre kontroll, verktyg att göra rimliga prioriteringar och förutsättningar att påbörja arbetet. – En handläggare på en mindre kommun har långt större förutsättningar att driva arbetet med ett vettigt metodstöd. Om man har exempel från andra kommuner, underlag och mallar så får man snabbt ordning på mycket av arbetet, säger Andreas Wahlström. Man kan ha stor hjälp av specialister på andra kommuner. Sedan kan det alltid finnas områden där det ändå blir aktuellt att ta in extern konsulthjälp för olika punktinsatser. Förutom analyser och praktiska insatser betonar FraudFinder också möjligheten att följa arbetet, se framdriften genom självskattningar och bedömningar. Tanken är både att sätta former för avrapportering mot överordnade, få en strukturerad uppföljning och hjälp att prioritera resurserna framåt. ### Stort intresse Initialt har intresset varit stort. Engagemanget i att dela bra erfarenheter och material, samt att ta del i utformningen av verktyget har enligt Andreas Wahlström varit över all förväntan. – Vi har kontakt med många väldigt duktiga handläggare ute i kommunerna. Att samla allas erfarenheter och göra det möjligt att dela dem mellan kommunerna är verkligen ett uppskattat koncept. Specialisterna är hjältar som behöver synliggöras för varandra.
Bild som beskriver Enkelhet

Enkelhet

I alla Lanteros lösningar är enkelhet en ledstjärna. De regelverk och krav som vi arbetar med är ofta komplexa, vilket gör det extra viktigt att processer och formulär är överskådliga och begripliga.

Funktionalitet anpassas efter kundens behov, för att skapa en ändamålsenlig lösning utan onödig komplexitet.

Bild som beskriver Personligt engagemang

Personligt engagemang

Lanteros filosofi är att komplexa regelverk ska hanteras med en kombination av enkla digitala verktyg och personligt stöd när det behövs.

Vi finns som stöd i allt från frågor om de specifika reglerna till frågor om processen eller praxis på området.

Bild som beskriver Nätverk av experter

Nätverk av experter

För att kunna ge ett fullgott stöd vet vi av erfarenhet att det ofta är nödvändigt med specialistkompetens. Därför arbetar Lantero med ett nätverk av advokater och andra experter.

Vi säkerställer att kunden får rätt rådgivare utifrån aktuellt behov och att uppdraget blir tydligt definierat för skapa förutsägbarhet i leverans och kostnad.

Vad tycker våra kunder?

Lantero är alltid lätta att få tag på när man har frågor kring ett ärende och jag gillar att vi alltid kan få stöd och att det finns någon att bolla sina tankar med.

Gabriella Demirci

Samordnare för visselblåsarfunktionen, Botkyrka kommun
Vi är mycket glada för den service som Lantero visat oss från första början och hela vägen via detaljer i visselblåsarprocessen och detaljfrågor rörande enskilda ärenden. Lantero är alltid tillgängliga och svarar snabbt, relevant och pedagogiskt, även på obekväma arbetstider, med stort kundfokuserat engagemang. Det gör det både tryggt och bekvämt för oss att ha detta stöd från Lantero.

Jakob Söderbaum

Dataskyddsombud, Huddinge kommun
Hela Lanteros upplägg känns seriöst och genomtänkt, det passar oss.

Monika Sundesson

HR-chef, Barncancerfonden
Redan innan lagkravet hade vi tittat på möjligheterna att integrera det i vår uppförandekod. Vi tyckte Lantero var enkelt, tydligt och särskilt bra med en oberoende part som inte var kopplat till andra styrfunktioner eller samarbetspersoner inom företaget. Allt har fungerat smärtfritt och verktyget är enkelt att hantera om det kommer in ärenden.

Josefin Sollander

Chief Communications Officer, Soltech Energy Sweden AB
Jag uppskattar Lanteros omsorg och pragmatism.

Niklas Nordh

Chefsjurist, Cabonline
Lanteros tjänst är den mest genomarbetade i branschen med genomgående hög kvalitet i alla led. Det var även mycket enkelt att implementera processen. Vi arbetar med rekrytering och konsulter inom ekonomi, såsom CFO, controllers och redovisningsekonomer och det förtroende som en oberoende visselblåsarkanal skapar blir till en fördel i relationen med kunder såväl som kandidater.

Peter Bergmark

VD, Vindex AB

Läs mer om våra tjänster

Boka demo för en tjänst!

Boka demo

Frågor? Kontakta oss