
Tipskanal för välfärdsfusk
Publicerad: 3 juni 2025
Välfärdsfusk är ett enormt problem bland svenska kommuner och det finns en uppsjö av stöd och bidrag som missbrukas. Utgångspunkten i systemen har länge varit att man kan lita på folk och att medvetet fusk är ovanligt.
Utbrett missbruk
Vid det här laget har verkligheten kommit ikapp och idag har vi ett utbrett och systematiskt missbruk av välfärdssystemen som finns högt på den politiska agendan.
Det finns mycket man som kommun kan göra för att minska missbruket. Självklara delar är olika typer av kontroller vid ansökningar eller utbetalningar, utbyte av information mellan myndigheter, uppföljningar, med mera. Men det är aktiviteter som kommer att behöva göras selektivt då det kräver mycket resurser. Det ligger alltså i sakens natur att det aldrig kommer att bli heltäckande.
Komplement till kontroller
Ett värdefullt komplement är då att styra kontroller utifrån tips från allmänheten. En tipskanal ger möjligheter att ta del av observationer kring potentiella överträdelser eller direkt välfärdsfusk.
Det finns ofta ett starkt stöd för sådana möjligheter om man bara öppnar upp för och välkomnar detta engagemang från medborgarna.
Legala invändningar
Den omedelbara invändningen från legalt håll brukar gälla det faktum att brott ska anmälas till polisen och inte till en kommun. Det blir därför viktigt att klargöra syftet med kanalen och informera om vad som ska eller inte ska rapporteras i kanalen.
Tydligt syfte
Syftet med kanalen är att kommunen ska få ett bättre underlag genom observationer från medborgare, så att bedömningar och beslut görs utifrån ett korrekt underlag, eller så att man får indikationer på att det kan vara motiverat att kontakta en annan myndighet och dela information om en viss bidragstagare.
Det finns alltid en risk att fel typ av information lämnas i en tipskanal. Därför är det viktigt att också ha en tydlig rutin för hur informationen ska behandlas och när den behöver raderas för att man saknar legal grund för behandlingen.
Rutiner för hantering
I korthet finns det en rad legala aspekter att ta hänsyn till, men det är mest en fråga om tydliga arbetsrutiner och klar information till alla användare.
Om ni gör andra bedömningar eller har erfarenheter på området som ni vill diskutera så får ni gärna höra av er. Området förändras ständigt och vi försöker hålla oss ajour med utvecklingen.
När det gäller det övergripande arbetet mot välfärdsbrottslighet så samlar vi relevant material i vår tjänst FraudFinder. Tveka heller inte att höra av er om det materialet skulle vara intressant för er.