Tillbaka till bloggen
blog image

Nya regler för >50 anställda

Publicerad: 20 december 2023

Nu gäller det nya kravet på visselblåsarsystem för alla bolag med minst 50 anställda.

Lantero arbetar sedan 2014 med visselblåsarlösningar och har olika paketeringar för olika typer av organisationer, för att kunna möta olika prioriteringar avseende kostnadsbild, stöd och funktionalitet.

Under hösten har det varit ett intensivt arbete med att hjälpa nya kunder tillrätta, men bilden är att det fortfarande är många som ännu inte fått en lösning på plats. Fortfarande kommer många frågor om de nya reglerna och hur man ska tänka som en något mindre arbetsgivare. Se gärna vår diskussion om vad som är viktigt att tänka på.

En vanlig fråga för bolag med omkring 50 anställda är hur man ska hantera oberoendet i ärendehanteringen. Det är mer sannolikt att det uppstår jävssituationer i en mindre organisation, samtidigt är antalet rapporterade ärenden ofta lågt och det finns många gånger en större känslighet för kostnader.

En visselblåsarlösning behöver inte vara dyr. Samtidigt kan det vara oklokt att välja en prispressarlösning, då det tidvis kan innebära att uppbackningen från en kunnig leverantör saknas eller att leverantörens affärsmodell skapats för att eventuell uppföljningsdialog riskerar att vara överprissatt.

Vi på Lantero tar gärna diskussioner om det finns frågor. Vi uppskattar diskussionen och vi är angelägna om att löpande få en bättre förståelse för de problem och orosmoment som finns hos existerande och potentiella kunder.

Nya regler innebär också att det kan behövas tid att etablera en praxis på området. Den organisation som sätter upp en visselblåsarlösning för första gången bör lämpligen ta stöd av en etablerad aktör för att i möjligaste mån få en långsiktigt välfungerande lösning på plats. Samtidigt är det inte svårt att komplettera eller ändra i sin visselblåsarprocess om behoven, önskemålen eller förståelsen för frågan skulle förändras längre fram.

Värt att tänka på är också att det inte bara är oberoendefrågan som är intressant när det gäller stöd av externa handläggare. Det kan också vara en fråga om kompetens, tillgänglighet eller att man internpolitiskt behöver kunna luta sig mot en extern bedömning.

Hör av er så berättar vi mer!