
Intervju med trygghetssamordnare Emelie Boman
Publicerad: 19 juni 2025
Vi fick möjlighet att intervjua Enköping kommuns trygghetssamordnare Emelie Boman och prata om hennes arbete mot välfärdsbrottslighet. Nedan följer en redigerad transkribering av intervjun:
Jag sitter här med Emily Boman som är trygghetsstrateg på Enköpings kommun. Du jobbar ju med att förebygga välfärdsbrottslighet i kommunen. Kan du beskriva kort vad det innebär i praktiken?
Egentligen jobbar jag ju med att skapa förutsättningar för mina kollegor som gör det riktiga arbetet ute i förvaltningarna med att förebygga välfärdsbrott.
Det här är ju ett rätt stort område. Om man pratar arbetet mot välfärdsbrott så omfattar det många delar. Hur bestämmer ni vad ni ska prioritera, vad ni ska göra först och vilka resurser ni lägger på olika delar?
Vi har prioriterat arbetet på kommunövergripande nivå som en viktig fråga. Sen har förvaltningarna själva prioriterat utifrån en kartläggning. Så socialtjänsten har sin prioritering, vård och omsorg har sin, eftersom det är lite olika frågor de jobbar med.
Finns det en aktiv dialog med politiken kring det prioriteringsarbetet? Politiken sätter de övergripande målen i kommunfullmäktige. Till exempel ska vi förhindra att vi får in organisationer och personer i kommunen som vill begå den här typen av brottslighet. Det blir olika, så i vård och omsorg så kan det handla om företag som vill bedrivs någon typ av verksamhet. På vår upplevelseverksamhet, som är de som delar ut föreningsbidrag, kan det vara föreningar som söker bidrag som faktiskt inte finns. Vad det innebär att stoppa fusket blir olika beroende på vilka frågor man arbetar med.
Om man tittar mer specifikt på Enköpings kommun. Var startar man om man är en kommun av Enköpings typ? Vi startade ju med att göra en kartläggning som delvis också visade att vi inte hade samlat den statistiken vi behövde för att kunna göra en kartläggning ordentligt. Vi fick börja längst ner med de lägst hängande frukterna och samla in relevant statistik.
Och när det kom till kartläggningen, på vilket sätt gjorde ni den och hur många var inblandade i arbetet? Vi gjorde den i egen regi och arbetet bedrevs av en person, på 10-15% arbetstid under ungefär ett år. Det handlade till ganska stor del om att leta igenom en massa gamla dokument efter statistik.
**Känner ni i efterhand att ni gjorde det på ett ändamålsenligt sätt och att det var meningsfullt?" Ja. Arbetet pågick ju inte hela tiden och det pågick mycket annat arbete under tiden som vi gjorde vår kartläggning. Det känns rätt att sätta ett startläge så att man när man börjar jobba med frågorna kan visa på hur långt vi har kommit. Annars finns risken att man arbetar och arbetar men kan inte riktigt se vad som har hänt.
Så det blir en struktur för att följa upp arbetet? Ja, precis.
Om man tänker sig en liten kommun som bara kan allokera någon halvtid att samordna de här frågorna. Vilket råd skulle du ge för att komma igång med arbetet? Kartläggningen är viktig ur ett uppföljningsperspektiv, men det betyder inte att man inte kan börja med andra saker parallellt. Så blev det ju ändå här. När frågan blev prioriterad hos oss så började det jobbas. Alla kommuner har en massa superengagerade medarbetare. Jag tror att man ska starta där engagemanget finns.
Hur triggar man igång det här engagemanget? Vi hade väldigt lite resurser hos oss. Det som startade igång arbetet var politisk prioritering. Det kom ett politiskt uppdrag.
Så när det finns ett politiskt uppdrag bör man få igång nånting som händer, som visar att bollen är i rullning. Ja, och att samla ihop personer i kommunen som gör arbetet. Det finns personer som jobbar i alla kommuner med de här frågorna, men där man ibland inte har satt de här benämningarna på rollerna.
Alltså etablera specifika forum för de här frågorna? Ja, bygga fasta kontaktnät. Min erfarenhet är att de här personerna ofta är ganska ensamma i sina förvaltningar och att de också gärna träffar varandra. Samtidigt får man vara försiktig så att man inte startar för många forum. Det behöver vara balans.
Avslutningsvis, om du får peka på en person inom Kommunsverige som gör ett särskilt bra arbete inom de här frågorna, vem skulle det vara? Eskilstuna har en samordnare som heter Lena, som jobbar heltid med de här frågorna. Jag har jobbat en del med henne och upplever henne som otroligt motiverande. Hon jobbar jättemycket med de här frågorna och får med sig väldigt mycket folk. Hon är jättebra!
Jag tror inte att du är ensam om den känslan. Shoutout till Lena Törneskär i Eskilstuna kommun!
Så med det; stort tack för din tid och ditt arbete med det här!