Undvik dålig PR
Publicerad: 16 februari 2023
En kommun har nyligen fått negativ PR i lokalpressen pga att ett visselblåsarärende. Troligtvis hade det kunnat undvikas. Ärendet hade redan varit uppe för utredning tidigare men av någon anledning lagts ner. Det finns några viktiga saker att tänka på gällande er visselblåsarlösning för att undvika att den här situationen uppstår:
-
Säkerställ att ni har en dokumenterad och förankrad process för hur ett visselblåsarärende ska hanteras. Vilka kan ta beslut, vilka kan hålla i utredningar, vad gör ni om det uppstår jäv?
-
Tillsätt en ansvarig person för varje utredning som startas som säkerställer att ärendet har progress och kommer hela vägen till beslut. Säkerställ att utredaren har mandat att driva ärendet och inte är jävig i frågan.
-
Dokumentera vad som görs och vad som beslutas. Skulle ärendet dyka upp igen måste det gå att referera till den tidigare utredningen och visa vilka beslut som tagits. Utan att behöva starta en ny utredning. Tänk på att spara dokumentationen på ett säkert sätt.
-
Agera snabbt. Det finns inget skäl att låta ett visselblåsarärende bli liggande. Enligt lag ska ett beslut tas inom tre månader.
Med en väl dokumenterad process för hur ett visselblåsarärende ska hanteras så ska en organisation inte drabbas av dålig PR två gånger för samma ärende. Tvärtom kan ett snabbt och beslutsamt agerande vända en negativ händelse till något positivt. Vi har naturligtvis inte några detaljer kring den aktuella händelsen och det kan finnas andra förklaringar men det ger en värdefull påminnelse kring vikten av att upprätthålla en tydlig visselblåsarprocess.